SOICHIRO HONDA
usahawan yang pertama dalam
rencana hari ini ialah pengasas bersama syarikat honda motor iaitu
soichiro honda. dia dilahirkan di perkampungan di jajahan hamamatsu pada
1906. dia anak sulung daripada sembilan adik beradik, sebuah keluarga
miskin yang ayahnya merupakan tukang besi. lima daripada adik beradiknya
meninggal kerana kekurangan makanan sebelum membesar.
honda menunjukkan minat berkaitan dengan perkara mekanikal dan belajar
membetulkan basikal daripada bapanya tetapi tidak begitu berjaya dalam
persekolahan. dia hanya lulus darjah sepuluh pada 1922 dan menerima
perantisan di sebuah kedai membaiki kereta di tokyo.
selepas enam tahun selaku perantis, dia meminjam wang untuk membuka
kedai membaiki kereta di tempat tingganya. di sana dia menerima paten
yang pertama untuk reka bentuk jaring besi kereta menggantikan jaring
kayu.
pada 1938, honda bekerja siang dan malam membentuk
suatu acuan lingkaran piston untuk perbadanan toyota. dia melaburkan
semua wangnya dan juga barang kemas isterinya untuk membiayai usahanya
itu tetapi toyota menolak kumpulan pertama lingkaran berkenaan. dia
mengambil masa dua tahun lagi untuk menyerpunakan reka bentuknya, pada
masa itu jepun sudah bersedia untuk berperang.
apabila dia
sudah bersedia untuk mendirikan kilang lingkaran pistonnya, honda tidak
dapat memperoleh memperoleh bekalan simen, jadi dia dan orangnya belajar
membuat simen sendiri. barang honda begitu diperlukan ketika perang
sehinggakan toyota meminjamkan AS$260,000 untuk modal kerja dan honda
mula melatih wanit menggantikan pekerja lelaki.
kilang
honda dibom dua kali tetapi setiap kali diserang, honda akan berlari
keluar mengutip tong minyak yang dibuang oleh jet pejuang amerika ketika
mereka melalui ruang udara kilangnya. tong minyak itu padanya adalah
"hadiah ruman" kerana dapat digunakan sebagai bahan mentahnya. apabila
gempa bumi berlaku meratakan kilangnya dia menjual operasi lingkaran
pistonnya kepada toyota sebanyak AS$125,000.
selepas
perang, kekurangan minyak petrol merumitkan perjalanan di jepun. dia
begitu kecewa dan kemudiannya memasang motor kepada basikalnya. tidak
lama dia dihujani permintaan untuk ciptaanya.
pada 1948,
dengan pendapatan daripada perniagaan motorsikal dan bersama takeo
fujiwasa, beliau menubuhkan syarikat motor honda. pelaburan mereka
sebanyak AS$3,200 tidak mencukupi untuk syarikat mereka beroperasi, jadi
fujiwasa berurusan secara terus dengan pelanggannya untuk mendapatkan
wang. 5000 peniaga memberikan dana yang diperlukan dan honda mula
beroperasi. pada mula hanya mereka yang berminat menggunakan motorsikal
honda tetapi suatu kempen yang bijak, anda bertemu mereka yang baik baik
dengan honda, berjaya memperoleh pasaran penunggang motor untuk
suka-suka.
menjelang 1965, lima puluh peratus daripada
motorsikal yang dijual di amerika syarikat adalah honda dan syarikat
keretanya yang berusia dua tahun mula menempah nama sebagai pengeluar
kereta yang tercekap dan mesra alam.
ketika hayatnya, honda
bertanggungjawab menghasilkan hampir 450 ciptaan dan lebih 150 paten.
dia menerima anugerah doktor kehormat daripada universiti teknikal
michigan dan universiti ohio state dan reben biru jepun pada 1952. honda
meninggal dunia pada 5 ogos, 1991 di jepun.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan