Rabu, 2 Oktober 2013

jangan sekadar hangat-hangat hati ayam


Johor mahu banteras ejen perumahan haram

Nusajaya: Kerajaan Johor akan membanteras kegiatan ejen perumahan haram yang semakin berleluasa di negeri ini dan mengaut keuntungan atas angin bernilai ribuan ringgit.

Ia bagi mengelakkan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah dan sederhana ditipu oleh ejen haram kerana kerajaan negeri tidak pernah individu atau syarikat sebagai ejen perumahan mampu bilik yang dibina kerajaan negeri.
Difahamkan, ejen akan mengenakan bayaran RM3,000 hingga RM7,000 bagi setiap permohonan rumah mampu milik yang dibina kerajaan negeri, selain menggunakan nama orang kenamaan tertentu untuk meyakinkan pembeli.


Perkara serius

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Johor, Datuk Abd Latif Bandi, berkata pihaknya melihat perkara itu semakin serius kerana sebilangan besar ejen haram itu menipu rakyat.

“Kerajaan memberi amaran kepada ejen ini supaya menghentikannya dan tindakan tegas akan diambil jika mereka masih melakukan perbuatan itu.

“Ini kerana setiap urusan pembelian rumah mampu milik perlu dilakukan secara terus kepada unit perumahan yang dikawal selia Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Perumahan Negeri Johor, tanpa orang tengah atau ejen,” katanya kepada BH, semalam.

Bela nasib rakyat

Abd Latif berkata, keputusan kerajaan membanteras ejen ini bagi membela nasib rakyat, selain memastikan harga rumah terus pada tahap sederhana.
Komitmen ini disuarakan sendiri Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, yang mahu merakyatkan kerajaan menerusi semangat permuafakatan Johor.

“Mesyuarat EXCO baru-baru ini bersetuju dan memutuskan usaha memerangi ejen perumahan haram ini perlu dilaksanakan bagi membela dan menjamin kesejahteraan rakyat.

“Kita menasihatkan orang ramai khususnya bakal pembeli tidak mudah terpedaya dengan sebarang janji manis jika ditawarkan kemudahan membeli rumah, sebaliknya perlu merujuk secara terus kepada unit perumahan,” katanya.

??????????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...