Selasa, 1 Oktober 2013

Kapal persiaran makin popular di Malaysia


Kapal persiaran makin popular
Industri pelancongan melalui kapal persiaran berpotensi untuk berkembang di Malaysia berdasarkan permintaan semakin meningkat di rantau ini.
 
Malaysia adalah antara negara berpotensi berkembang dalam industri pelancongan kapal persiaran berdasarkan perkembangan sektor itu di Asia Tenggara.

Pengarah Princess Cruises Asia Tenggara, Farriek Tawfik berkata, jumlah penumpang di rantau ini dijangka terus meningkat setiap tahun, dengan laporan Tourism Malaysia menunjukkan jumlah penumpang di Asia dan antarabangsa mencatat peningkatan sehingga 14 peratus sejak 10 tahun lalu dalam perniagaan kapal persiaran.

Beliau berkata demikian semasa sidang media memperkenalkan perjalanan musim baru kapal persiaran Princess Cruises bagi pasaran Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.

Menurutnya, syarikat pengendali kapal Princess Cruises, Carnival Corporation & Plc menyasarkan lebih 40,000 penumpang dari seluruh Asia Tenggara dan antarabangsa termasuk Malaysia bagi perjalanan dalam tempoh empat bulan musim pertamanya, tahun depan.

“Bagi tahun ini, kita sudah pun mencapai sasaran hampir 70 peratus jumlah penumpang iaitu melebihi 500,000 orang dari seluruh rantau Asia dan Eropah.

"Princess Cruises juga satu-satunya syarikat yang menawarkan perjalanan sehingga empat bulan,” katanya sambil menambah Princess Cruises berjaya meraih jualan sehingga S$50 juta (RM129) juta tahun ini.

Sementara itu, Farriek berkata, Princess Cruises sedang merancang untuk menerokai perniagaan menyewakan kapal persiaran kepada syarikat yang berminat.

“Perniagaan menyewa kapal persiaran sudah menjadi trend perniagaan dalam industri ini dan potensinya amat besar. Jika sebelum ini kami hanya menawarkan program ini kepada penumpang, selepas ini kita akan menjual program itu kepada syarikat yang berminat,” katanya.

Bermula dari November 2014 sehingga Februari 2015, Princess Cruises menerusi kapal persiaran Sapphire Princess akan memulakan pelayaran dari Singapura ke destinasi di Pulau Pinang, Kuala Lumpur (Pelabuhan Klang) dan Melaka serta beberapa negara di Asia Tenggara termasuk Indonesia, Vietnam dan Thailand.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...