Rabu, 10 Julai 2013

GOLONGAN SEKULAR DAN KRONI MUBARAK KEMBALI MEMERINTAH MESIR



Presiden sementara Mesir, Mansour menunjuk bekas Menteri Kewangan Hazem el-Beblawi sebagai perdana menteri dan bekas pengawal Nuklear antarabangsa Mohamed ElBaradei sebagai timbalan presiden.

Penasihat Presiden, Ahmed el-Musalamani membuat mengumumkan pada Selasa setelah kebuntuan politik atas kedudukan perdana menteri.

Minggu lalu, ElBaradei berada di calon terkuat untuk perdana menteri, tapi pada minit terakhir sebuah parti An Nour yang terlibat dalam amalannya rampasan kuasa tentera, menolak atas ditunjuknya ElBaradei, Associated Press melaporkan.

El Beblawi, yang berusia 70-an, pernah berkhidmat sebagai menteri kewangan pada era akhir kekuasaan Mubarak.

Ia mengundurkan diri sebagai protes pada bulan Oktober 2011 setelah 26 demonstrasi yang sebahagian besar orang Kristian, dibunuh oleh tentera dan pasukan keselamatan Mesir dalam aksi tindakan keras terhadap para demonstrasi di tahun 2011 tersebut.

Parti An Nour, yang telah sebelumnya keberatan dengan beberapa calon yang diajukan oleh pemerintah sementara yang disokong tentera, kini mengatakan akan menyokong pelantikan Beblawi itu sebagai Perdana Menteri Mesir.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...